Ortodoncja

?Uśmiech, po oczach, jest cechą, na którą ludzie zwracają uwagę, oceniając wizerunek drugiej osoby? (Bennett, Hassebrauk).

Wraz z dynamicznym rozwojem medycyny w ostatnich latach zmieniała się świadomość pacjentów o istocie dbania o jamę ustną.

Głównym motywatorem pacjentów zgłaszających się do lekarza zajmującego się leczeniem ortodontycznym jest chęć poprawienia wyglądu, a co się z tym wiąże poprawa jakości życia i wzrost samooceny. Ładny i zdrowy uśmiech ułatwia kontakty międzyludzkie, a także sprawia, że jesteśmy postrzegani jako bardziej kompetentni zawodowo.

Coraz więcej dorosłych ludzi decyduje się na założenie stałego aparatu ortodontycznego w ramach leczenia przedprotetycznego lub poprawienia wyglądu estetycznego.

W naszej ofercie posiadamy:

• aparaty stałe ( z zamkami metalowymi i kryształowymi(przezroczystymi)
  • aparaty ruchome

Pierwszym krokiem do poprawy uśmiechu jest wizyta konsultacyjna na której lekarz wykona konieczne badania by móc zaproponować najlepsze rozwiązanie w zakresie leczenia ortodontycznego.

Ważne pytania i odpowiedzi związane z noszeniem aparatu ortodontycznego

1). Jak dbać o zęby  trakcie noszenia aparatu?

Podczas leczenia ortodontycznego należy poświecić więcej czasu na higienę jamy ustnej oraz elementów aparatu. Ułatwią nam to akcesoria przeznaczone specjalnie dla osób noszących aparat ortodontyczny. Lekarz poinstruuje pacjenta jak poprawnie dbać o zęby i aparat.

2). Jakiego jedzenia należy unikać podczas noszenia aparatu?

Stanowczo odradzane są gumy do żucia, ciągnące słodycze(np. krówki), żelki, twarde pieczywo.  Należy pamiętać aby po zjedzeniu produktów próchnicotwórczych (np. słodzone napoje, słodycze itp.) należy w miarę możliwości jak najszybciej umyć zęby.

3). Czy noszenie aparatu ortodontycznego jest bolesne?

Każdy pacjent posiada inny próg bólowy. Jeśli pojawia się ból to najczęściej przez pierwsze  2-3 dni po założeniu aparatu. Zjawisko dyskomfortu i bólu świadczy o postępującej korekcie zębów.

4).  O czym świadczy krwawienie podczas noszenia aparatu?

Krwawienie zwykle wiąże się z nieprawidłowo utrzymywaną higieną. Na niedomytych powierzchniach tworzy się płytka nazębna, która powoduje powstanie zapalenia dziąseł objawiające się obrzękiem i krwawieniem.

5) Jak długo nosi się aparat?

Jest to uzależnione od rodzaju i nasilenia wady. Przewidywany czas wynosi średnio około 2 lat.

6) Czy po zdjęciu aparatu na zębach pozostają ślady?

Na zębach nie pozostaną żadne ślady jeżeli pacjent prawidłowo dba o higienę.

7) Co powinno spożywać się przez pierwsze bolesne dni po założeniu aparatu?

Należy unikać twardych, obciążających zęby potraw. Zalecana jest dieta papkowata/płynna.

8). Jakie objawy u dziecka świadczą o konieczności konsultacji ortodontycznej?

• Wada wymowy
  • Oddychanie ustami
  • Stale otwarta buzia
  • Nadmiernie wysunięta lub cofnięta broda